Oldal kiválasztása

Ez a cikk egy (minimum) háromrészes sorozat első állomása. Most, hogy a gyerekeknek nincs ovi, suli, mi anyukák próbálunk mindent megtenni, hogy lekössük őket, lehetőleg hasznos dolgokkal, már amikor tudjuk.

Szerencsére ez a karantén-helyzet sok olyan felületet keltett életre, ahol online kaphatunk segítséget a jó kis tevékenységekhez, így ebbe a sorba illeszteném én is ezen cikkeket: az első részben egyszerű, de nagyszerű fotós játékokat szedtem össze, amikkel talán egy kis önálló időtöltésre is rávehetjük a gyerekeket. A játékok elsősorban nagyobb ovis kortól kisiskolás korig lehetnek érdekesek, de ti ismeritek a gyerekeket, van közte olyan, amit még felnőttként is szívesen játszunk :)

A második részben arról írok, hogy hogyan taníthatsz meg pár alapvető dolgot a fotózásról a gyerekeknek, akkor is, ha azt gondolod, hogy semmit nem értesz hozzá. (Szeretnél? Van egy szuper kis ingyenes anyagom ehhez, itt töltheted le. A második része éppen most készül, érdemes beszerezni mindkettőt!)

A harmadik rész pedig a már igazán elhivatott kis fotósok szüleinek lesz érdekes: összegyűjtöttem pár kamerát, amit bátran a gyerekek kezébe lehet adni.

Mielőtt belevágtok a fotós játékokba, pár hasznos gondolat bevezetőül. 

1. Inspiráld őket!
Beszélgessetek a fényképezésről (persze a gyerekek életkorának megfelelő mélységben, de ezt nyilván nem kell mondanom). Hogy miért fontos, miért fényképezünk. Vegyétek elő esetleg a ti gyerekkori képeiteket, sőt, akár a nagyik fiatalkori képeit. Beszéljétek meg, hogy miért olyan rettenetesen fontos, hogy megvannak ezek a képek. Mit mesélnek? Mi jut eszetekbe róla? Ezáltal eljuthattok oda, hogy ha ők maguk fényképeznek, mire figyeljenek. Persze először “ész nélkül” fognak kattintgatni, csak a kattintás élménye miatt, de ahogy foglalkoztok a témával rendszeresen, egyre több mindent fognak észrevenni, máshogy fogják látni majd nagyobb korukban azt, hogy mit és miért érdemes megőrizni. A te tudatosságod rájuk is hatással lesz.

Mutasd meg nekik (újra) a kedvenc mobilos képeidet, esetleg mesélhetsz arról, miért fényképezted le az adott helyzetet. 

Nagyobb gyerekekkel nézegethetitek híres fotósok híres képeit az ő érdeklődési területein, beszélgethettek erről is. 

2. Lássatok másként!
Ha valamikor, hát most van lehetőség arra, hogy ha kimerészkedünk az utcára, megtanuljuk értékelni a fák szépségeit, a levegő simogatását, a madarak táncát! A napi “egészségügyi” sétátok alkalmával figyeljétek a világot ilyen szemmel. Most aztán végre nem kell sietni oviba, suliba, haza leckét írni, most van idő megállni minden kavicsnál és minden kerítésnél. 

3. Mindegy, milyen kamerát adsz a kezébe
Ez lehet egy régi kiszuperált mobil, a te első zsebfényképezőgéped is. De pár nap múlva érkezik a cikk, amiben összeszedtem pár gyerekeknek való fényképezőgépet, ha úgy látod, hogy nagy az érdeklődés a fotózás iránt! 

4. Tartsd a fényképezőgépet és a mobilt is stabilan!
Ezt neked is mondom, a gyerekeknek pedig pláne. Tanítsd meg neki, hogyan tartsa az eszközt úgy, hogy a kis ujjacskája ne lógjon bele és mégis stabilan tudja megfogni. Egyrészt hogy ne essen ki a kezéből, másrészt hogy ne rázza el a képet. 
Mivel a gyerekek 100-ból 99 esetben úgy exponálnak (nyomják meg a gombot), hogy tiszta erőből nekiveselkednek, ezzel az exponálás pillanatában olyan 3 cm-t mozdítanak a kamerán (mivel a családi fotózásokon a nagyobbacskák rendszeresen készítenek a szülőkről képeket, nem kis izommunkával jár minden alkalommal ellentartanom a gépet, szóval tudom, miről beszélek :), ezért különösen fontos, hogy megérezzék, hogy mennyire kell megnyomni a gombot. Ezt egészen egyszerűen a figyelmének az erre irányításával tudod megmutatni neki. 
Jó trükk, ha nekidőlnek valaminek, a falnak, fának, asztalnak, de a gépet is letehetietek valamire, hogy egészen stabil legyen.

5. Most nem számít a “filmkocka” mennyisége!
Míg pár évtizede minden képkockát meg kellett gondolnunk, most megvan az a szabadságunk, hogy akármennyi képet készíthetünk. Mégis azt mondom: beszéljétek át a gyerekekkel, hogy nincs értelme 400 képet készíteni egy témáról, hanem előtte gondolja át, mit szeretne látni és azt megoldani  ha nem is egy, de korlátozott számú képből. Ezzel tudod megtanítani neki a figyelme vezetését, a tudatosságot, a jelenlétet. Lehet, hogy elsőre nem fog menni, de biztos vagyok benne, hogy minél többet beszéltek erről, akár csak egy rövid említés erejéig, annál jobban fog ráérezni az ízére és az élményszerű nyomkodás át fog váltani tényleges megörökítésbe (persze amennyire az életkorának megfelelően erre már alkalmas a kis elméje, figyelme.)
Ezt a tudatosságot segítheted úgy is, ha átnézitek a képeket, vagy minden negyvenedik képkocka után megálltok és megbeszélitek, hogy melyik képen mi volt a jó vagy a rossz (pl. belógott az ujja vagy túlságosan elmozdította a gépet, miközben a gombot nyomta. 
De fontos, hogy csak időnként és finoman vezesd a figyelmét, hogy ne váljon kényszerű tanulássá, maradjon meg élménynek a fotózás.

6. Próbáljatok ki különböző szögeket: fotózzatok hasalva, az ágyról, oldalról, felülről, stb. 

7. Pozitív kritika
Ha beszélgettek a képekről, amiket készített, óvakodj attól, hogy “Ügyes vagy!”, “Klassz kép!”, inkább próbáld így: “Ügyes vagy, hogy figyeltél arra, hogy éles legyen a kép”, “Tetszik, hogy kipróbáltál különféle helyzeteket a fotózáshoz”.

8. Nagyobb gyerekek már szerkeszthetik is a képeket maguk, szuper ingyenes és gyerekbarát programok vannak erre.

9. Nyomtass!
A jobban sikerült képeket ki is nyomtathatjátok és készülhet belőle egy házi készítésű album/scrapbook, stb.!


És most következzenek a játékok! 

1. KINCSKERESÉS

Állíts össze egy listát a környezetetekben található tárgyakról, dolgokról. Ezt megteheted úgy is, hogy te magad lefotózod és kinyomtatod őket, felragaszthatod egy lapra vagy egy füzetbe. De le is rajzolhatod vagy kereshetsz a neten képeket a “kincsekről”, így nehezebb lesz beazonosítania. Olvasni tudó gyerekeknek persze már adhatsz írott listát is. 

Mi kerüljön a listára? Az egészen egyszerű dolgoktól a nehezebbekig: pl. a kertetek egy fájának a részlete (figyelnie kell, melyik fa, be kell azonosítania, jó kis játék lehet nekik!), az erkély kerítése, de lehet egyszerűen egy kedvenc játéka, egy könyv, amit meg kell keresnie, stb. Készítettem egy letölthető, nyomtatható listát a kisebbeknek, használjátok bátran!

2. SZÍNEK, FORMÁK, BETŰK 

Hasonló a kincskereséshez, csak éppen itt meghatározott színű vagy formájú tárgyakat, elemeket, dolgokat kell lefényképeznie. Nagyobbak, most olvasni, írni tanulók az abc betűivel kezdődő tárgyakat fotózhatnak le. Később ezt kinyomtathatjátok és ráírhatjátok az adott betűt, hogy jobban rögzüljön. 

3. SZELFI

Szerintem a gyerekek kedvence lesz, legalábbis az én fiam egy hatalmas szelfi-bajnok, hosszasan képes bohóckodni a kamerába. 

Ha szeretnéd, hogy értelme is legyen, adhatsz feladatokat: érzelmek megjelenítése (mutassa meg, milyen, amikor mérges, szomorú, unatkozik, nem tetszik neki az ebéd, álmos, stb.). Fényképezze le magát a kedvenc játékaival. A tesóval. Fényképezze le magát, mintha ő lenne anya/apa, stb. Életkornak megfelelő helyzeteket találhattok ki. 

Közös családi szelfiket is készíthettek: lehet komoly, grimaszolós, beöltözős, nyomtassatok maszkokat, bajszokat papírból és tegyétek az arcotok elé, stb. Ehhez a gépet egy stabil helyre tegyétek és időzítővel máris készülhetnek a fotók. Vannak olyan appok a mobilra, ami meghatározott időközönként exponál: beállíthatod, hogy például minden harmadik másodpercben készítsen egy képet, összesen 15-ször. Ilyen app pl. a Photo Timer+. 

4. TITKOS RÉSZLETEK

Kérd meg, hogy vonuljon el és fényképezzen le 3-5 “valamit”, egy-egy tárgy pici részletét. Utána nektek, szülőknek kell kitalálni, hogy miről készítette a képet. 

Meg is fordíthatod: fotózz te részleteket és neki kell kitalálnia, mi lehet az!

5. FOTÓZZON VÉGIG EGY NAPOT!

Ezt inkább már nagyobbacskákkal ajánlom: a napotok minden tevékenységéről készítsen egy-egy fotót. Meg is beszélhetitek, hogy ő a reggelből például mit szeretne megörökíteni, ami kifejezi számára a hangulatot? Egy szelfi az ágyban? A tesó kócos haja? Anya kócos haját? (bár persze senki nem kel fel kócosan, mind befésült hajjal ébredünk, ugye, anyuk? :) A kakaós bögrét? Ahogy apa borotválkozik? Később lehet a tanulásról, játékról, a sétáról, ebéd, vacsora, stb. 

Ha ehhez több alkalommal is van kedve, egyre kifinomultabban fogja észrevenni az eseményeket, később készülhet is belőle egy mini fotóalbum/scrapbook, de össze is vághattok egy egyszerű kis videót belőle. 

6. ELLENTÉTEK

Ha az oviban éppen most tanulják az ellentéteket, jó kiegészítője lehet, ha keres a környezetetekben ellentétes dolgokat és azokat fotózza le: hideg-meleg, kicsi-nagy, világos-sötét, stb. 

7. EGY TÉMA – TÖBB NAP

Ha van erkélyetek, álljatok ki minden nap ugyanabban az időben és fényképezzétek le, amit láttok. Ha összegyűlt kellő mennyiségű kép, egy kis mini videót tudtok összeállítani belőle.

8. MINTÁK, SZÍNEK

Jó tudatosság, figyelem-gyakorlat, keressetek ismétlődéseket, mintákat. A kerítés? Az erkély korlátja? A lépcsősor? Gyűjtsetek össze minél többet! 
Haladó gyakorlat

Ha van otthon homok (vagy ennek híján liszt), öntsétek ki egy tálba és rajzoljanak bele mintákat, majd fényképezzétek le úgy, hogy a fókusz a mintán legyen, zoomoljatok bele annyira, hogy a homok kitöltse a képet teljes egészében, azaz ne látszódjon a tál, az asztal. 

Ezt megtehetitek színezett borotvahabbal, kavicsokkal, színezett rizzsel, stb. Szuper színes képek kerülhetnek így a falra.

9. STOP MOTION

Inkább nagyobbaknak önálló fotózásra, kisebbekkel egy közös játék lehet. 

Mire lesz szükség hozzá? 

  • Fényképezőgép vagy mobil  stabil helyen: állványon vagy asztalon. 
  • Egy téma, egy ötlet
  • Ehhez tárgyak
  • Videószerkesztő program (sok ingyenes van, pl. iMovie, Moviemaker)

Találjatok ki egy jelenetet, egy témát, például a tálba vándorló ételek, ha nehezen megy a rendrakás, akkor a kupis szoba tárgyai a helyükre vándorolnak, legó/dínó, stb. figurák játszanak egymással. 
Legyen egy nyitójelenet, rendezd el a tárgyakat, majd fényképezd le. Anélkül, hogy a fényképezőgépet elmozdítanád, a tárgyakon változtass picit, a méretüktől függően pár mm-t (legók) vagy cm-t (magától rendrakó szoba). A tárgyakat úgy mozgasd, mintha vándorolának egyik helyről a másikra, és készítsd így is egy fényképet. Ezt csináld végig addig, amíg a játékok a helyükre nem vándorolnak vagy a dinófigurák le nem játszották a harcot maguk között. :) 
Ha megvagy (jó sok képkocka lesz!), akkor a videószerkesztővel összevághatod és kész is! 

Egy nagyon régi, 2017-es stop motion videó rólam, de azóta is nagyon mókásnak találom, bár már más a logóm, a többi majdnem ugyanaz :)

10. SZEREPJÁTÉK

Ha volt már családi fotózásotok és emlékeznek rá a gyerekek, legyenek most ők a fotós  néni, bácsi, pózoltassanak benneteket, készítsenek rólatok fotókat! 


Ha tetszettek a játékok, nagyon örülnék, ha küldenétek az “eredményről” fotókat, nagy öröm lenne, ha mások is látnák, hogy milyen szuper ügyesek vagytok!

A következőkben pedig érkezik a többi része a sorozatnak, melyben segítek a gyerekeknek, hogy közelebb kerüljenek a fotózáshoz!

Szeretnéd, ha ehhez hasonló jó kis tippeket, türkköket küldenék neked egyenesen a postaládába? Iratkozz fel a hírlevélre itt!